FAQ

Jeśli nie znajdziesz tu odpowiedzi na pytania, które cię nurtują, napisz do mnie, a ja chętnie odpowiem i dodam nowe odpowiedzi do poniższej listy:

1. Jestem za mało rozciągnięta, a przecież pilates to stretching.

Pilates to ani stretching, ani joga. To trening, którego celem jest równowaga mięśniowa, przywrócenie właściwej postawy i wzorców ruchowych.

2. Pilates nie jest dla mężczyzn.

Twórca metody, mężczyna, stworzył ją głównie z myślą o mężczyznach i to właśnie oni byli jego pierwszymi klientami. Trudno więc o bardziej mylne stwierdzenie. Wielu wybitnych nauczycieli pilatesu na świecie to właśnie mężczyźni.

3. Biegam, tańczę, gram w tenisa i jeżdżę na rowerze, to po co mi jeszcze pilates?

Jak napisala w swojej książce jedna z pierwszych uczennic Pilatesa, Carola Trier: „abyś robił te wszystkie rzeczy lepiej”. Każdy sport niesie z sobą powtarzalność ruchów, a co za tym idzie przeciążenia i kontuzje. Pilates ćwiczy się po to, by zminimalizować ryzyko ich powstawania i nauczyć się efektywnego ruchu potrzebnego w danej dyscyplinie sportu.

4. Pilates jest nudny, bo ćwiczenia wykonuje się spokojnie, a ja potrzebuję podwyższenia tętna.

W pilatesie pojawia się dynamika i tempo, pod warunkiem, że najpierw opanujesz technikę. Tu nie ma drogi na skróty. W większości zarzut ten stawiany jest przez osoby, które z jakichś powodów nie mogą lub nie chcą skoncentrować się w pełni na tym, co robią, nie zdając sobie sprawy, że to właśnie pełne skupienie się na ćwiczeniu gwarantuje cudowny relaks psychiczny i fizyczny.

5. Czy dzięki pilatesowi mogę schudnąć?

Zrzucanie zbędnych kilogramów nie jest celem tej metody, więc jeśli tylko na tym ci zależy, sugeruję skontaktować się ze specjalistą ds. żywienia oraz trenerem zajmującym się treningiem odchudzającym. Pilates może wyrzeźbić i wyszczuplić sylwetkę, jeśli praktykowany jest wystarczająco intensywnie i często, nie liczyłabym jednak na taki efekt w przypadku treningu raz w tygodniu.

6. Niedawno urodziłam, czy mogę ćwiczyć pilates?

Pilates jest doskonałą metodą pracy z ciałem zarówno dla kobiet w ciąży jak i po porodzie. Pomaga zarówno w przygotowaniu się do porodu jak i szybszym powrocie do sylwetki sprzed ciąży. Dba o rozciągnięte mięśnie brzucha (także w przypadku tzw. rozstępu mięśni brzucha) oraz mięśnie dna miednicy. Uczy prawidłowego wzorca oddychania i zaangażowania mięśni głębokich. Warto jednak odczekać do zakończenia okresu połogu (tj. 6 tygodni lub 3 mce w przypadku cc), a przede wszystkim najpierw uzyskać zgodę lekarza ginekologa na rozpoczęcie ćwiczeń.

7. Czy pilates jest jak fizjoterapia?

Nie, ale w połączeniu z nią może sprawić cuda. Pilates przede wszystkim uczy poprawnego ruchu. W przypadku poważnych problemów ze zdrowiem zgoda fizjoterapeuty (lub lekarza prowadzącego) na trening jest konieczna.